lördag 25 januari 2020

Gyllene Quinoa sallad




En knuff framåt

Under min återhämtning har jag fått en känsla av att
jag fastnat trots att jag gjort allt man ska göra. Bra kostvanor,
medition, sömn och långa promenader. När jag satt hos min
terapeut häromdagen påpekade jag detta och fick då tipset att jag
kanske borde utmana mig själv lite mer. Att bara promenera kanske
är bra för att komma i gång men för mig räcker det inte längre utan
det viktiga är att nu få upp pulsen. I bland behöver man en liten knuff
framåt för att saker och ting ska hända.  Samma dag gav jag mig ut och
sprang en 10 min runda som är tänkt bli längre för varje gång. Kändes
som kroppen fick nytt syre, det var nog precis vad jag behövde.
Med mitt nya aktiva liv försöker jag hitta mat för att fylla på med energi
för att orka. De nya långsamma kolhydraterna som quinoa i olika färger
är både supernyttigt och jättegott och lätt att smaksätta Här kommer en
härlig quinoa sallad som passar till mycket eller bara äta som rätt.
Går att variera på många olika sätt eller bara ta vad man har hemma.
Här kommer mitt recept på en supergod Guld quinoa!


1 dl vit quinoa
2 dl vatten
1 tsk gurkmeja
salt (enligt anvisningen på paketet)
svartpeppar ett par varv från kvarnen
Låt småkoka ca 14-15 min, allt vatten ska vara borta

 En knippe sparris (låt koka lätt 2-3 min)
 En näve cocktailtomater skurna i halvor
 Ett par nävar finhackad grönkål rostad i ugn ca 150 grader
  till de är torra och spröda
 2 msk pumpakärnor
 Olivolja
 En skvätt balsamvinäger ger god smak
 Färska kryddor som t ex basilika

Blanda alla ingredienser när det svalnat tillsammans med dressingen,
Hacka i lite färska kryddor som t ex basilika och strö på lite flingsalt
efter smak och lite svartpeppar om det behövs. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar