måndag 13 januari 2020

Hemmagjort super fröknäcke



Att röra på sig vet vi alla är bra för vårt välbefinnande och för att 
minska stress. Minst 10 000 steg siktar jag på när jag tar min promenad
och ganska raskt för öka pulsen.Visst tar det emot i bland men efter ett
tag kommer man in i en "andra andning"och då känns det inte så motigt
längre. Brukar se framför mig att när jag kommer hem väntar en härlig
kopp te som belöning med mitt hemlagade fröknäcke, massor av nyttigheter
och bra fiber för tarmfloran. Lätt och enkelt och smakar så mycket bättre
än köpt! Passar också bra till ostbrickan. Finns många sätt att göra dessa,
men här kommer min variant som jag tycker funkar bra. Lycka till!

Super fröknäcke

1 dl sesamfrön 
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
1/2 dl hela linfrön och chiafrön blandat
1 1/2 dl majsmjöl
2 dl kokhett vatten
1/2 rapsolja eller olivolja
1 tsk tsk salt

Rör i hop allt till smet och låt svälla ca 15 min, därefter bred ut den jämnt
på oljad plåt. Så tunn som möjligt ta gärna hjälp av brödkavel, strö gärna
på flingsalt över. Grädda i 150 grader ca 20 min, ta ut och skär eller sporra
i lagom bitar sett in i ugnen igen och grädda ytterligare 20 - 30 min, tills
de fått lagom färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar