onsdag 8 januari 2020

Nytt år nya vanor!




Så var det nytt år och alla har vi nya löften på vår lista.
Nya vanor som vi aldrig lyckas hålla fast vid. Då jag själv efter
många år lärt mig att viljestyrka inte håller utan att man i stället byter
en "dålig" vana bor en "bättre" vana. 

För mig var vändpunkten för något år sedan  när jag fick
utmattningssymtom. Hela kroppen hade tagit stryk av all stress.
Ville inte missa något, tackade ja till allt, samtidigt som jag skötte
mitt företag med 4 butiker vilket innebar ständig oro och ångest med
personal mm. Förutom de fysiska symtomen fick jag utbrott för minsta grej,
lätt till gråt och orkade knappt se en kund längre. När jag till slut gogglade på
utbrändhet kände jag igen alla de typiska symtomen. Nu har jag hittat en bättre
balans i livet och ändrat mina vanor.

Börjar morgonen med en supergod och nyttig havregrynsgröt som
jag blev jag blivit inspirerad till på semester i Tulum, Mexico som de
kallade för Djungelfrukost. Så underbart att sitta ute i den vilda naturen
med vajande palmer och äta denna näringsrika gröt. Detta föll mig verkligen
i smaken och för att kunna behålla känslan ändrade jag mina frukostvanor
helt och hållet.

Börjar med för att förbereda allt kvällen innan. Blanda allt i en liten
kastrull sedan är det bara nästa morgon att tillföra lagom mycket
kokosmjölk eller annan vätska som man har, t ex havremjölk eller
mandelmjölk. Koka ca 2-3 minuter så är den klar. Tänk på att den blir
mycket tjockare när den svalnat så man kan behöva tillföra mer vätska
under tillagningen. Efter några gånger får man kläm på det. 

Finns otroligt många sätt och smaker att variera med, så det är bara
att vara kreativ och prova sig fram.  Nedan kommer min variant som
gör att jag får i mig mycket av det som jag tror kan vara bra start och
stärka mitt immunförsvar. Önskar man,kan man strunta i kryddorna. 
I bland klickar jag i lite jordnötsmör eller mandelsmör, gärna chrunchy style.
Jag brukar lägga upp gröten  en liten träskål för att få den rätta känslan .

Djungelgröt

2  msk havregryn
1 tsk hela linfrön
1 tsk chiafrön
1/2  tsk gurkmeja
1 kryddmått svartpeppar
1 kryddmått kardemumma

Toppa med frukt eller bär och lite valnötter,
lite torkad frukt som t ex fikon och dadlar
Himmelskt gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar